Poważnym problemem dla wielu firm w dzisiejszych czasach są oszustwa pracownicze niezależnie od ich wielkości i branży. Takie praktyki mogą doprowadzić do znacznych strat, takich jak uszczerbek na reputacji, finanse czy obniżenie morale wśród uczciwych pracowników. Czym są oszustwa pracownicze?, jakie są ich formy? oraz jak można sobie z nimi radzić ?
Co to są oszustwa pracownicze?
Jest to celowe działanie osoby zatrudnionej, zmierzające do osiągnięcia korzyści kosztem pracodawcy. Często obejmują one nadużycia związane z czasem pracy, kradzieżą, fałszowaniem dokumentów, a nawet mogą zahaczać o subtelne formy manipulacji. Oszustem można nazwać osobę, która zgłasza fałszywe nadgodziny, nieuzasadnione dni wolne czy dość często spotykane fałszywe zwolnienia lekarskie. Dotyczy to również kradzieży mienia firmy takiego jak, drobne przedmioty biurowe czy kosztowny sprzęt lub materiały produkcyjne. Pracownicy mogą również manipulować dokumentacją (paragony, faktury, dokumenty księgowe), aby ukryć nieuczciwe działania. Niekiedy zatrudnieni zawierają tajne umowy z dostawcami lub klientami, czerpiąc z tego tytułu korzyści.
Jak rozpoznać nieuczciwość pracownika ?
Żadna firma nie chce mierzyć się z problemami jakie mogą przysporzyć oszuści pracowniczy. Praktyki z jakich korzystają, często się powtarzają i niekiedy ale nie zawsze są widoczne gołym okiem. Taki pracownik zazwyczaj nie chce przekazywać swoich obowiązków innym, unika audytów lub działa w sposób nadmiernie defensywy. Zauważyć można również częste błędy, nietypowe zmiany w zapisach księgowych lub brakujące dokumenty. Tego typu nieprawidłowości w dokumentach mogą być sygnałem, że coś jest nie tak. Czerwoną flagą mogą okazać się również nieuzasadnione spadki w jakości lub wydajności lub częste nadmierne godziny lub zwolnienia.

Oszustwa pracownicze – w jaki sposób przeciwdziałać ?
Jednym ze sposobów na przeciwdziałanie oszustwom w miejscu pracy jest wprowadzenie ścisłych procedur kontrolnych. Należą do nich na przykład kontrole finansowe, regularne audyty czy chociażby monitorowanie procesów. W wykrywaniu oraz zapobieganiu cuda może zdziałać również edukacja dotycząca etyki pracy oraz konsekwencji prawnych powiązanych z oszustwami. Skłonności do nieuczciwych działań zmniejszyć mogą również systemy anonimowego zgłaszania czy technologie wspierające zarządzanie ryzykiem. Wykorzystanie narzędzi do analizy danych, zarządzania ryzykiem oraz monitoringu może pomóc w identyfikacji potencjalnych zagrożeń. Firmy powinny tworzyć środowisko pracy, w którym uczciwość jest ceniona, a wszelkie nieprawidłowości są szybko zgłaszane i rozwiązywane.
Jeśli dojdzie do oszustwa – co robić ?
Jedną z dróg, które może obrać Firma jest zgłoszenie się do biura detektywistycznego. Oszustwa są poważnym zagrożeniem dla każdej działalności, dlatego warto postawić na profesjonalizm, kompetencje i dyskrecję. Pracodawcy przeciwdziałający nieuczciwym praktykom, mają lepszą reputację na rynku, większe bezpieczeństwo finansowe oraz zadowolenie i zaangażowanie swoich pracowników. Umiejętności detektywa jak i sprzęt z jakiego korzysta nie raz sprawdzają się w tego typu sprawach. Pomoc wykwalifikowanego zespołu może znacznie przyspieszyć dotarcie do celu oraz rozwiązanie problemu. Biuro detektywistyczne może stać się kluczem do skutecznej walki z oszustwami pracowniczymi oraz zebraniem jak największej ilości dowodów potwierdzających oszustwo.